الشاهد على فداحة ما ضاع مع النكبة: أحمد الشيخ مُحفّز الذاكرة ومُوقظ الحُلم (Witness to the Enormity of What Was Lost with the Nakbah: Ahmed Al Sheikh – Catalyst of Memory and Inspirer of Dreams)

ILAF Studies, Vol. 1 (2015) 1-24.

25 Pages Posted: 7 Mar 2015

See all articles by Hilmi Zawati

Hilmi Zawati

Centre for International Accountability and Justice (CIAJ).

Date Written: March 1, 2015

Abstract

Arabic Abstract:يتساءل كثيرون عن مفهوم النكبة وماهيتها والأسباب التي مهدت لها، والنتائج التي ترتبت عليها. فهل هي حدث مأساوي وقع في حقبة معينة من الزمن، أم مأساة متجددة يتوارث تداعياتها الفلسطينيون جيلا بعد جيل. ما آفاق الحل النهائي للمأساة بعيون ثلاثة أجيال حرَّقتهم نار النكبة في الوطن والشتات؟ وما موقف المستوطنين الجدد القادمين من وراء البحار من ذلك؟ كثير من هذه الأسئلة طرحتها قناة الجزيرة في عدد من الوثائقيات التي دأبت على إنتاجها منذ نشأتها في منتصف تسعينيات القرن الماضي، ولعل من أهم هذه الوثائقيات ما أعدته المخرجة والإعلامية الفلسطينية المتميزة روان الضامن خلال السنوات العشر الماضية.

وفي الذكرى الخامسة والستين للنكبة، انتدبت الجزيرة واسطة عقدها الأديب والاعلامي القدير أحمد الشيخ ليعد ويقدم بالصورة الحية، والتراب الحي، أربع حلقات بعنوان "النكبة ... باقون ... حق يأبى النسيان"، استحوذت على أفئدة من شاهدها حول العالم، فأعاد مشاهدتها مرة تلو الأخرى معزوفة تخاطب القلب والروح قبل العين والأذن. ولا غرو، فأحمد الشيخ، صاحب الصوت الرخيم واللغة العربية الجميلة، هو خير من كتب لعدسة الكاميرا بشهادة كبار الاعلاميين العرب، حيث يضفي على المشهد بصوته العملاق ولغته العربية الراقية موسيقى عذبة داخلية تخلب لب من سلمت ذائقته اللغوية، وتربى على موائد القرآن الكريم، وعلى ما أبدعه فحول الشعراء وأرباب البيان في عصور ازدهار الفصيحة. كما أن جهد أحمد الشيخ لم يقتصر على تقديم الوثائقيات، التي كان أحدثها "الشاهد: القدس وحدها تقاوم"، بل كان ولا يزال يسمع صوته الرصين معلقا على أهم الأحداث، وفي فواتح البرامج المهمة في الجزيرة، فظهوره يعد كافيا ليشعر المتلقي بأهمية الخبر أو الحدث.

English Abstract: This paper focuses on the concept of the Nakbah, the reasons that paved the way to it, and its consequences. Was it an awful event that occurred at a precise point in time, or a tragedy that Palestinians have inherited whose repercussions continue to affect each succeeding generation? What are the prospects for a final solution to this disaster in the eyes of its Palestinian victims who have been touched by the calamity at home and in the diaspora? And what is the position of the new settlers who came from overseas to occupy the land? Many of these questions have been posed by Al Jazeera Satellite Channel in several documentary films that it has produced since the channel’s founding in the mid-1990s.

In May 2013, i.e., on the 65th anniversary of the Nakbah, Al Jazeera commissioned Ahmed Al Sheikh to prepare and produce four film episodes on the topic “Al-Nakbah ... Enduring ... Unforgettable Right,” which captured the attention of viewers around the world. These episodes confirm that the Nakbah is neither a memory of the lost homeland, nor a description of a tragedy that started long ago, but an open wound, a sense of lasting bitterness, and a pain that has ravaged the hearts and souls of Palestinians for over six decades!

Note: Downloadable document is in Arabic.

Keywords: Nakbah; Arab-Israeli Conflict; Palestinians’ Ethnic Cleansing; Palestinian Refugees; Ahmed Al Sheikh; Al Jazeera Satellite Channel; Jerusalem; Oslo Accords; Palestinian-Israeli Peace Process; Palestinian Right of Return; The Prospected Palestinian State.

Suggested Citation

Zawati, Hilmi, الشاهد على فداحة ما ضاع مع النكبة: أحمد الشيخ مُحفّز الذاكرة ومُوقظ الحُلم (Witness to the Enormity of What Was Lost with the Nakbah: Ahmed Al Sheikh – Catalyst of Memory and Inspirer of Dreams) (March 1, 2015). ILAF Studies, Vol. 1 (2015) 1-24., Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2572758

Hilmi Zawati (Contact Author)

Centre for International Accountability and Justice (CIAJ). ( email )

404 - 2340 Gold Street
Montreal, Quebec H4M 1S4
Canada

Here is the Coronavirus
related research on SSRN

Paper statistics

Downloads
189
Abstract Views
432
rank
175,058
PlumX Metrics