الزواتي العائد من مهرجان الشعر في بغداد: جاء الشعراء العرب يتواجعون من كل فج عميق، جريدة الأنباء (14 أيار/مايو 1984) ص 10 Zawātī al-‘Ā’id min Mahrajān al-Shi’r fī Baghdād: Jā’a al-Shu’arā’ al-Arab Yatawāja’ūn min Kul Faj Amīq (Returning from the Poetry Festival in Baghdad, Zawati Says That Arab Poets Have Expressed the Pains of the Arab Nation)

Al-Anbā’ (May 14, 1984) p. 10

1 Pages Posted: 31 Aug 2017

See all articles by Hilmi Zawati

Hilmi Zawati

Centre for International Accountability and Justice (CIAJ).

Date Written: May 10, 1984

Abstract

Arabic Abstract: في هذا الحوار الذي أجراه الدكتور محمد المهدي مع الشاعر الفلسطيني حلمي الزواتي بعد عودته من مهرجان الأمة الشعري الأول، المنعقد في بغداد في الفترة 20-30 أبريل/ نيسان 1984، أكد الزواتي على أهمية القصيدة الملتزمة في حمل هموم الإنسان العربي والتعبير عن طموحاته وآماله في الحرية والوحدة. كما تحدث عن أزمة النقد الأدبي في الوطن العربي وإشكالية القصيدة العربية، وانتهى إلى أن المشكلة تقع على عاتق النقاد الذين يكررون أنفسهم دون وعي، وأن كل عشرين شاعرا جيدا يقابلهم ناقد جيد واحد. وأضاف الزواتي أن الحرب العراقية – الإيرانية صنعت جيلا من الشعراء العراقيين الذين يقاتلون بالكلمة والسيف، حتى ظهرت في الآونة الأخيرة ما يدعى "بشعر المعركة"، كما أن عددا منهم ألقوا قصائدهم في المهرجان بملابس الميدان. لقد أثبتو أن الكلمة أقوى من السيف، وأنه لا توجد ثورة حقيقية بدون نهضة فكرية شاملة.

English Abstract: Following his return from the First Arab Poetry National Festival, held in Baghdad between April 20-30, 1984, al-Anba’ interviewed the Palestinian poet Hilmi Zawati in Kuwait. In this conversation, he emphasized the importance of the modern Arabic poetry, which is committed to reflecting the Arab nation’s concerns and expressing its ambitions for freedom and unity. He also underlined the crisis of literary criticism in the Arab world and the problematic of the Arabic poem. He concluded that the problem lies with critics who repeat themselves unconsciously: one may find twenty good poets v. one good critic Zawati added that the Iraqi-Iranian war had created a generation of Iraqi poets holding the word in the right and sword in the left. And many of them appeared in the conference and recited their poems in the battle dress. They proved that the word is stronger than the sword and that there is no real revolution without a broad intellectual movement.

Keywords: Hilmi Zawati; Iraq; Modern Arabic Thought; Mohammad al-Mahdi; First Arab Poetry National Festival; Palestinian Resistance Poetry; Baghdad; Arabic Literature

Suggested Citation

Zawati, Hilmi, الزواتي العائد من مهرجان الشعر في بغداد: جاء الشعراء العرب يتواجعون من كل فج عميق، جريدة الأنباء (14 أيار/مايو 1984) ص 10 Zawātī al-‘Ā’id min Mahrajān al-Shi’r fī Baghdād: Jā’a al-Shu’arā’ al-Arab Yatawāja’ūn min Kul Faj Amīq (Returning from the Poetry Festival in Baghdad, Zawati Says That Arab Poets Have Expressed the Pains of the Arab Nation) (May 10, 1984). Al-Anbā’ (May 14, 1984) p. 10, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3027735

Hilmi Zawati (Contact Author)

Centre for International Accountability and Justice (CIAJ). ( email )

404 - 2340 Gold Street
Montreal, Quebec H4M 1S4
Canada

Here is the Coronavirus
related research on SSRN

Paper statistics

Downloads
465
Abstract Views
212
rank
66,849
PlumX Metrics