La deroga al divieto di discriminazione per motivi religiosi nelle organizzazioni di tendenza. Riflessioni a margine della pronuncia della Corte di Giustizia U.E (Causa C- 414/2016) (The Derogation of Prohibition against Religious Discrimination in the Ideologically Orientated Organisations. Some Reflections on the Judgement of the Court of Justice of the EU (C-414/16))

12 Pages Posted: 14 Dec 2018

See all articles by Stefano Montesano

Stefano Montesano

University Magna Graecia of Catanzaro

Date Written: September 28, 2018

Abstract

Italian Abstract: Il presente contributo si pone l’obiettivo di approfondire una recente pronuncia della Corte di Giustizia dell’UE in materia di deroghe al principio di parità di trattamento nei rapporti di lavoro . L’importanza della pronuncia in questione è data dalla circostanza che per la prima volta la Corte di Giustizia si è trovata ad affrontare il complesso tema legato alla legittimità delle deroghe al principio di parità di trattamento nei rapporti di lavoro, così come disciplinati dalla direttiva 2000/78/CE. La causa C-414, si presenta, dunque, come una fattispecie giuridica particolarmente importante, poiché destinata a delineare quei tratti (fondamentali) del diritto comunitario in una materia tradizionalmente foriera di una non uniformità di fondo degli aspetti giuridico-normativi disciplinanti le questioni anzidette.

English Abstract: This essay concerns an important judgement of the Court of Justice of the EU concerning the derogation of Prohibition against Religious Discrimination in the Ideologically Orientated Organisations according to European legislations foreseen in the Dir. 2000/78/CE on equal treatment in employment and working conditions.

Note: Downloadable document is in Italian.

Suggested Citation

Montesano, Stefano, La deroga al divieto di discriminazione per motivi religiosi nelle organizzazioni di tendenza. Riflessioni a margine della pronuncia della Corte di Giustizia U.E (Causa C- 414/2016) (The Derogation of Prohibition against Religious Discrimination in the Ideologically Orientated Organisations. Some Reflections on the Judgement of the Court of Justice of the EU (C-414/16)) (September 28, 2018). University of Milano-Bicocca School of Law Research Paper No. 18-07. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3300183 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3300183

Stefano Montesano (Contact Author)

University Magna Graecia of Catanzaro ( email )

Campus Universitario S. Venuta, Loc. Germaneto
Catanzaro, 88100
Italy

Register to save articles to
your library

Register

Paper statistics

Downloads
7
Abstract Views
55
PlumX Metrics